
foto: ingimage
Powiatowe urzędy pracy otrzymały w ubiegłym roku decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej o przyznaniu środków Funduszu Pracy na realizację zadań na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej. Jak dowiedzieliśmy się w jednym z urzędów, preferowane będą wnioski bezrobotnych, w przypadku których nie ma możliwości aktywizowania poprzez dostępne oferty pracy, zarejestrowanych w PUP-ie co najmniej miesiąc przed dniem złożenia wniosku oraz osób posiadających kwalifikacje i doświadczenie zgodne z rodzajem planowanej działalności.
Ile można dostać z Funduszu Pracy?
Wszystkie wnioski będą opiniowane według ściśle ustalonej punktacji. Wśród kryteriów oceny znalazł się okres pozostawania w ewidencji bezrobotnych, stopień przygotowania planowanej działalności gospodarczej, wiarygodność i rzetelność przedstawionej analizy finansowej przedsięwzięcia, a także ogólna ocena pomysłu gospodarczego.
![]() | »Jaka dotacja na szkolenia i studia? |
Dofinansowanie tylko dla wybranych
O środki z Funduszu Pracy nie mogą ubiegać się osoby, które w okresie 12 miesięcy przed złożeniem wniosku były wpisane do ewidencji działalności gospodarczej. Pieniędzy nie zobaczą również ci, którzy w ciągu roku przed złożeniem wniosku o dofinansowanie byli zarejestrowani jako bezrobotni, ale odmówili bez uzasadnionej przyczyny podjęcia propozycji odpowiedniej pracy, przerwali z własnej winy szkolenie, staż lub wykonywanie prac społecznie użytecznych albo w ogóle ich nie podjęli.
Dotacja nie zostanie też przyznana, jeżeli uprzednio osoba bezrobotna otrzymała z Funduszu Pracy lub z innych środków publicznych bezzwrotne środki na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej, założenie lub przysposobienie spółdzielni socjalnej albo jeśli złożyła wniosek do innego starosty o przyznanie środków na podjęcie takiej działalności. To samo dotyczy osób, które w okresie 2 lat przed złożeniem wniosku o dotację były karane za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu albo zamierzają rozpocząć działalność stanowiącą przejęcie innej działalności lub rozszerzenie już istniejącej.
Jakie dokumenty o dotację należy złożyć?
Ze strony urzędu pracy, właściwego dla miejsca zamieszkania, należy pobrać druk wniosku o przyznanie jednorazowych środków na podjęcie działalności. Do tego należy dołączyć wypełnione oświadczenie poręczyciela (w przypadku wyboru formy zabezpieczenia z poręczycielem) lub wypełnione oświadczenie właściciela rachunku bankowego na dokonanie blokady środków na rachunku bankowym (w przypadku wyboru blokady środków jako formy zabezpieczenia). Należy też pobrać i wypełnić formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis. Wszystkie dokumenty dostarcza się do referatu dotacji znajdującego się w każdym powiatowym urzędzie pracy.
![]() | »Jaka dotacja na inwestycję w firmie |
Do czego zobowiązany jest dotowany?
Osoba dotowana musi złożyć w urzędzie rozliczenie wszystkich wydatków poniesionych w ramach przyznanego dofinansowania w terminie 2 miesięcy od dnia podjęcia działalności gospodarczej. Jeżeli nie spełni pewnych warunków, będzie zobligowana do zwrotu przyznanego dofinansowania wraz z odsetkami w terminie 30 dni od otrzymania wezwania. Dotyczy to sytuacji, kiedy otrzymane środki wykorzysta niezgodnie z przeznaczeniem, będzie prowadziła działalność gospodarczą (lub będzie członkiem spółdzielni socjalnej przez okres krótszy niż 12 miesięcy), zawiesi działalność w okresie 12 miesięcy po dniu rozpoczęcia, podejmie zatrudnienie w okresie pierwszych 12 miesięcy, złoży oświadczenia niezgodne z prawdą lub naruszy inne warunki umowy cywilnoprawnej.
Justyna Niedbał
Bankier.pl
j.niedbal@bankier.pl